Het doel van deze studie is om de pedagogische kwaliteit in kaart te brengen van de interactievaardigheden van de ouders die ‘groepen draaien’ op ouderparticipatiecrèches.

De ouderparticipatiecrèche (opc) is een vorm van kinderopvang met een ander organisatiemodel dan de professionele kinderopvang. Bij opc’s zijn de ouders gezamenlijk verantwoordelijk voor de kinderopvang van elkaars kinderen en voor het gevoerde pedagogisch beleid. Deze ouders, die worden aangeduid met draaiers, staan afwisselend op de groep en delen gezamenlijk de opvoeding van elkaars kinderen.

De centrale vragen in deze studie zijn:

  1. Wat is de kwaliteit van de interactievaardigheden van draaiers op de ouderparticipatiecrèche? En hoe verhoudt deze zich tot de kwaliteit van pedagogisch medewerkers in de reguliere kinderdagverblijven?
  2. Wat is de kwaliteit van de relaties tussen de draaiers en de kinderen (zowel eigen kinderen als niet eigen kinderen) op de opc-groepen? En hoe verhoudt deze zich tot de relatie tussen pedagogisch medewerkers en de kinderen in de kinderdagverblijven?
  3. Wat is de structurele kwaliteit op deze groep?