De Sociale Verzekeringsbank op weg naar 2010

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) heeft een veranderprogramma SVB Tien in werking gezet om in het jaar 2010 een excellente dienstverlening aan burgers te (blijven) garanderen, de uitvoeringskosten te verlagen, doorlooptijden te verkorten en flexibel te kunnen aansluiten op innovaties binnen de overheid

Onderzoeksdoel en vraagstelling

Door inzichtverwerving een oordeel te vellen over de voortang en resultaten van het veranderingstraject van de SVB. Voor 2006 is gekozen voor een implementatieonderzoek. De centrale vraagstelling: Draagt de nieuwe organisatiestructuur en werkwijze met de aangepaste geautomatiseerde hulpmiddelen bij aan een klantvriendelijke rechtmatige, (meer) doelmatige en doeltreffende uitvoering door de SVB van de aan haar opgedragen wetten- en regelingen?

Samenvatting en conclusie

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) heeft een veranderprogramma SVB Tien in werking gezet om in het jaar 2010 een excellente dienstverlening aan burgers te (blijven) garanderen, de uitvoeringskosten te verlagen, doorlooptijden te verkorten en flexibel te kunnen aansluiten op innovaties binnen de overheid. Voor IWI betekent veranderen tevens het bijhouden van de veranderde kennis en pro-actief proberen de risico?s die met veranderen worden genomen te onderkennen en deze voor te zijn. Vanuit deze invalshoek heeft de inspectie onderzoek gedaan naar het verloop van het verandertraject in het eerste jaar De inspectie concludeert dat de door SVB in 2006 ingevoerde serviceteams voor de uitvoering van de Kinderbijslagwet, klantvriendelijk en efficiƫnt werken. In de nieuwe opzet behandelt een medewerker van SVB het hele dossier van een klant, en niet alleen bijvoorbeeld de administratieve kant of juist alleen vragen van burgers. Bron: Bibliotheek SZW