De lerende keten Leren door samen te werken in het stelsel voor werk en inkomen

UWV, CWI en gemeenten werken steeds intensiever met elkaar samen om uitkeringsgerechtigden en werkzoekenden aan werk en inkomen te helpen.

Onderzoeksdoel en vraagstelling

In welke mate slagen de lokale samenwerkingsinitiatieven van keten partners binnen het SUWI domein erin om te leren van elkaar initiatieven tot innovatieve werkwijzen en welke factoren zijn van invloed op het leerproces van de ketenpartners op lokaal niveau?

Samenvatting en conclusie

UWV, CWI en gemeenten werken steeds intensiever met elkaar samen om uitkeringsgerechtigden en werkzoekenden aan werk en inkomen te helpen. De afgelopen jaren hebben ze op enkele locaties in zogeheten toonkamers geëxperimenteerd met een nieuwe manier van samenwerken, waarbij de verschillen tussen de organisaties niet meer merkbaar zijn voor de werkzoekende. De ervaringen met deze experimenten waren positief en daarom heeft het kabinet besloten dat de drie organisaties uit het stelsel voor werk en inkomen voortaan in Locaties Werk en Inkomen (LWI) op deze wijze moeten gaan werken. Die samenwerking is niet alleen gemakkelijk, maar leidt ook tot allerlei knelpunten en onhandigheden. De inspectie heeft een caseonderzoek gedaan waarbij zij negen samenwerkingsverbanden in drie regio’s in beeld heeft gebracht. De inspectie is van mening dat de organisaties op verschillende manieren van elkaar kunnen leren. Samenwerkingsverbanden die tegen dezelfde knelpunten aanlopen kunnen van elkaars ervaringen leren, bijvoorbeeld in regionaal verband. Op landelijk niveau kunnen medewerkers leren van de ontwikkelingen die zich elders voordoen. AKO, UWV, CWI en Divosa verzamelen leerpunten en oplossingen die bruikbaar zijn voor alle locaties. De inspectie vindt het belangrijk dat op deze manier de leertrajecten voor medewerkers op elkaar worden afgestemd. Bron: Bibliotheek SZW