Verder op weg naar integrale dienstverlening

Een van de speerpunten van het huidige kabinet is het verhogen van de participatie van burgers in de samenleving. Om dit te realiseren, wil het kabinet de samenwerking binnen de keten van werk en inkomen verbeteren.

Onderzoeksdoel en vraagstelling

IWI geeft inzicht in de stand van zaken van de integrale dienstverlening.

Samenvatting en conclusie

Een van de speerpunten van het huidige kabinet is het verhogen van de participatie van burgers in de samenleving. Om dit te realiseren, wil het kabinet de samenwerking binnen de keten van werk en inkomen verbeteren. Vanaf 1 januari 2010 moeten CWI, UWV en gemeentelijke sociale diensten hun diensten bundelen en integraal aanbieden in Locaties Werk en Inkomen. De ketenpartners hebben een stappenplan gemaakt om te komen tot integrale dienstverlening in Locaties Werk en Inkomen (LWI). De inspectie heeft onderzoek gedaan naar de invoering van integrale dienstverlening en de werking van de SUWI-Landkaart. Op de website www.samenvoordeklant.nl wordt een zogeheten “landkaart’ met daarop de stand van zaken van de invoering van integrale dienstverlening bijgehouden. De inspectie is van mening dat CWI, UWV en gemeentelijke sociale diensten nog veel moeten doen voordat er in het hele land sprake is van integrale dienstverlening. Medewerkers van een Locatie Werk en Inkomen moeten kunnen rekenen op een goede ICT-ondersteuning, zoals een integraal klantvolgsysteem en toegang tot bepaalde delen van elkaars informatiesystemen. Dat is nu nog niet het geval. Integrale dienstverlening betekent voor veel medewerkers een verbreding van hun werkzaamheden. Dat maakt dat in veel gevallen nog ontwikkeling van kennis en vaardigheden nodig is. Bron: Bibliotheek SZW