Interactievaardigheden in de kinderopvang

Dit betreft een onderzoek naar ervaren effecten van de trainingen ‘Oog voor interactie’ en ‘Training Taal en Interactievaardigheden in de Kinderopvang’. Beide trainingen hebben als doel het versterken van interactievaardigheden, om zo de ontwikkeling van kinderen (leeftijdsrange 0 tot 12 jaar) optimaal te ondersteunen.

In het onderzoek is onderzocht in hoeverre de deelnemers aan de trainingen effect van de training hebben ervaren, en in hoeverre groei in interactievaardigheden geobserveerd is door de onderzoekers in de vorm van verhoogde proceskwaliteit in een reeks videofragmenten. De onderzoeksvragen die in het onderzoek centraal staan luiden als volgt:

  1. In hoeverre ervaren pedagogisch medewerkers (pm’ers) effect op hun dagelijks handelen als gevolg van de training die zij hebben gevolgd?
  2. In hoeverre ervaren stafmedewerkers die getraind zijn in het geven van de training (interne trainers) effecten op het handelen van de pedagogisch medewerkers op hun locatie(s) of bij hun gastouders?
  3. In hoeverre ervaren stafmedewerkers die getraind zijn in het geven van de training (interne trainers) effecten op hun eigen handelen als trainer/ coach?
  4. In hoeverre ervaren pedagogisch medewerkers en stafmedewerkers dat de training invloed heeft gehad op het tot stand komen van een reflectieve aanspreekcultuur op de werkvloer?
  5. In hoeverre laten de videofragmenten die door de pm’ers verzameld zijn in het kader van de trainingen groei in interactievaardigheden zien?